Praha: Z Umělecko-průmyslového muzea zloději ukradli slavnou Drtikolovu fotografii

 

Ze stálé expozice Umělecko-průmyslového muzea v Praze někdo o víkendu ukradl Vlnu - velmi vzácnou fotografii Františka Drtikola (1883-1961), klasika české výtvarné avantgardy. Ke krádeži došlo zřejmě v neděli 13. března v podvečer, krátce před uzavřením muzea.

Pachatel fotografii, trvale vystavenou v prvním patře muzea, šikovně vyřízl z pasparty a z rámu. Zaměstnanci ztrátu cenného exponátu zjistili až v pondělí dopoledne. Ředitelka muzea Helena Königsmarková tvrdí: „Když jsme Vlnu půjčovali na zahraniční výstavy, tak pojistná hodnota byla 50 tisíc euro (1,2 miliónu korun)."

Na světových aukcích je Drtikol nejvíce ceněným českým fotografem. Jeho fotografie Sněžná vlna o rozměrech 16,6 × 38,3 cm se na jaře 2007 prodala u americké aukční společnosti Sotheby's za 312 tisíc amerických dolarů, což je téměř 5,5 miliónu korun.

Podle informační internetové aukční stránky ARTplus Berlínská galerie Kicken (Gallery Kicken) loni v březnu na uměleckém veletrhu v Maastrichtu jednu z variant Drtikolovy Vlny nabízela sběratelům za 400 tisíc eur, v korunách tedy za víc než 9,5 miliónu.

Autor sám si aktu velmi cenil. Považoval ho za možnost, jak ozvláštnit fotografické umění. V mé tvorbě", napsal " se opírám o biblický výrok Genesis: Bůh stvořil člověka k obrazu svému. Že ho nestvořil oblečeného, je jisté, neboť člověk se rodí nahý, a proto se dívám na nahotu jako na dílo Boží, jako na krásu samu, jako na nejmorálnější a nejsamozřejmější věc. V nahotě přestávají rozdíly společenské a zůstává prostě nahá krása člověka."

Akty Drtikol proslul už ve své době. Vzbuzovaly nejrůznější reakce a emoce. Kladné i záporné. Některé případy jsou až kuriózně skandální, což jen přispělo k fotografově mezinárodní slávě.

Tak třeba v dubnu 1929 ve skotském Dunfermline svěsila Drtikolovy fotografie z výstavy policie na příkaz velitele místní stanice, protože dívky na nich mu připadaly příliš nahé.

K nejproslulejším svojí prudérií však patřily meziválečné Spojené státy. Na jaře 1929 poslal Drtikol svoje snímky do amerického Seattlu na mezinárodní fotografickou výstavu. Zadržela je však celnice, protože úředníci je považovali za pornografii. Bylo rozhodnuto, že musí být okamžitě zničeny rukou cenzorů, což se naštěstí nestalo.

Ovšem jiní si Drtikola cenili. V Paříži v roce 1925 obdržel český fotograf Grand Prix na Mezinárodní výstavě dekorativního umění (právě tato výstava dala vzniknout termínu art -deco) a stejné ocenění získal i na Mezinárodním fotografickém salónu v italském Turíně v roce 1928.

Ve Francii tehdy vyšlo i výpravné album Drtikolových aktů s předmluvou předsedy Ústředního svazu francouzských fotografických společností Clauda de Santeula. Český fotografický akt snad nikdy nedosáhl takového zahraničního úspěchu.

 

PhDr. Peter Kováč

 

Oficiální prohlášení

Uměleckoprůmyslové museum v Praze potvrzuje, že z jeho stálé expozice byla zcizena jedna z variant fotografie Františka Drtikola Vlna. Jedná se o pracovní nesignovanou verzi Drtikolovy fotografie z poloviny 20. let 20. století. Nejslavnější a nejvíce vystavovaná definitivní verze této fotografie je bezpečně uložena v depozitáři UPM. Krádež byla oznámena Policii ČR neprodleně po zjištění. Pojistná hodnota fotografie je cca 1 250 000 Kč. Ke krádeži došlo pravděpodobně během otevírací doby v neděli 13. 3. 2011. Způsob zcizení objasňuje Policie ČR na základě záznamu bezpečnostních kamer a dalších indicií.

PhDr. Helena Koenigsmarková

ředitelka Uměleckoprůmyslového musea v Praze


Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | TOPlistStatistiky toplist | Zpět nahoru