Co představuje toto vyobrazení? Sedící žena s pootevřenými ústy ukazuje rozeklaný jazyk podobný jazyku hadímu, má na hlavě černou látku, jejíž cíp zvedá levou rukou, aby měla tvář ve stínu. Pod nohama jí leží trubka a v pravé ruce třímá tasenou dýku. kterou se chystá zaútočit.
Stačí zalistovat Ikonologií Cesare Ripy a odpověď je jasná: jde o alegorii pomluvy.
Cesare Ripa, rodák z Perugie, žil přibližně v letech 1560–1622 a většinu života strávil v Sieně. Jeho několikasvazková příručka Ikonologie je podrobnou encyklopedií dobových alegorií. Autor vycházel z nejrůznějších pramenů – antických, středověkých i renesančních.
Slavný francouzský znalec ikonografie Émile Mâle charakterizoval Ripovu Ikonologii jak „klíč k alegoriím 17. a 18. století“ a prohlásil, že s její pomocí lze vysvětlit většinu alegorií, jež v podobě maleb nebo soch zdobí paláce a kostely barokního Říma. Kniha se stala významným zdrojem poučení pro mistry jako byl Bernini, Poussin, Vermeer nebo Tiepolo a její ohlas najdeme i v českém bakokním umění.
V dějinách umění 20. století se slovo ikonologie stalo módním slovem díky historikovi umění Erwin Panofskému (k definici viz studie Ikonografie a ikonologie v Panofského knize Význam ve výtvarném umění; Praha 1981 a 2013). Panofsky ikonologií mínil specifickou interpretaci umělcem použitých symbolů, které obecně mají různý význam a smysl. Pro Ripu však šlo především o výklad alegorií, jejichž význam je většinou zcela jednoznačný.
Ripa své dílo vydal poprvé v roce 1593 v Římě bez ilustrací. Až další rozšířená vydání z roku 1603 obsahovalo vyobrazení v podobě dřevořezů, které jsou zařazeny i do českého vydání, jež vychází z italského výboru z roku 1992.
Čtenářům z řad odborníků i široké veřejnosti se tak v jednom svazku nabízí poučný i poutavý přehled ctností a neřestí, vášní a duševních hnutí, stejně jako např. alegorií světadílů, zemí, řek, měsíců, ročních dob nebo světových stran. Jde sice o výbor z Ripova díla, ale nabízí pro čtenáře to nejpodstatnější.
Encyklopedie je užitečná pro historiky umění i historiky, zaujme i ty, kteří chtějí poznat hlubší smysl alegorií. Výbor přeložil a uspořádal Jiří Špaček, který odvedl záslužnou práci včetně poukázání na některé nepřesnosti, které se v italském textu objevují. Velmi dobrou pomůckou českého vydání je bohatý rejstřík, který čtenáři značně usnadní hledání.
Peter Kováč
Cesare Ripa, Ikonologie, Praha Argo 2019, vázaná kniha, 672 stran, překlad Jiří Špaček, doporučená cena 528 Kč
Internet:
Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | Statistiky toplist | Zpět nahoru