historie detailabú dhabí: louvre jako umělecký dialog mezi kulturami a civilizacemi od pravěku po současnost

Abú Dhabí: Louvre jako umělecký dialog mezi kulturami a civilizacemi od pravěku po současnost

CK SLAN TOUR pořádá ve spolupráci se Staviteli katedrál zájezd do Louvre v Abú Dhabí a na EXPO v Dubaji:

http://www.stavitele-katedral.cz/zajezd-louvre-v-abu-dhabi-a-expo-v-dubaji/

 

Češi ve Sjednocených arabských emirátech vyhledávají především Dubaj, zatímco hlavní město Abú Dhabí stojí spíše stranou zájmu. Pravdou je, že jeho komerční centrum i pobřeží s veřejnou pláží jsou poměrně fádní. Avšak imponující v Abú Dhabí je sportovní areál s dráhou pro formule 1 doplněný zábavním centrem Ferrari, které zaujme nejen děti a milovníky automobilového sportu. Nicméně kulturně zaměřený turista zamíří do Abú Dhabí kvůli ostrovu Štěstí (Saadiyat Island), kde 8. listopadu 2017 otevřeli arabský Louvre.

Muzeum vzniklo jako výsledek úzké kulturní spolupráce Francie a Emirátů. Stovky milionů eur zaplatili šejkové za možnost používat na třicet let název Louvre a dále za odborné rady při nákupech uměleckých děl a za zápůjčky obrazů a soch z francouzských muzeí.

Francouzská estetická vytříbenost a finanční prostředky arabských ropných magnátů učinily z mezinárodního projektu skutečný kulturní zázrak. Stavba vypadá jako obrovský létající talíř, který přistál u břehu Perského zálivu, a je zaplněna uměleckými poklady evropského, asijského, afrického i amerického umění.

Francouzský architekt Jean Nouvel, mimo jiné autor Arabského institutu v Paříži a Zlatého Anděla v Praze, chtěl vytvořit místo, kam by se člověk rád vracel a bral tam svoje přátele. Podařilo se mu to do nejmenších detailů. Louvre Abú Dhabí tak nadchne i toho nejnáročnějšího diváka. Nad galeriemi pro stálou expozici i prostory pro dočasné výstavy se klene obrovská kovová kopule, která působí, jako by byla upletena z větví stromů. Toto zastřešení překrývá samostatné bílé výstavní pavilony, které se schovávají pod ní. Kupole je tak obrovská, že zakrývá i vnitřní náměstí a malý přístav. Působí to jako kulturní oáza, což platí doslova. V kovových „větvích“ kopule si postavili hnízda ptáci a návštěvník tam můžete v poklidu posedávat a poslouchat jejich švitoření. Chvíle odpočinku je téměř nezbytná, protože zvládnout sbírky Louvre v Abú Dhabí na jeden zátah fakticky není možné.

Většina vystavených pokladů patří přímo emirátu Abú Dhabí. Za pomoci Francouzů nakoupili Arabové atraktivní umělecké díla na mezinárodním aukčním trhu nebo je vykoupili od soukromých sběratelů. Při nákupu pracovníky arabského Louvru zajímalo jen to historicky nejzajímavější a umělecky nejcennější. Od února 2009 do listopadu 2017 získali 620 obrazů a soch, které by byly ozdobou kterékoli galerie na světě.

Na trhu s uměním dnes ovšem nekoupíte ucelené sbírky, třeba celé kolekce gotického umění nebo baroka. Získat lze jen ojedinělé, ale vynikající exponáty. A z toho v Abú Dhabí udělali přednost. Stálá expozice proto nabízí bilanci všeho tvůrčího v umění, co dokázal člověk vymyslet od pravěku po současnost od Japonska po Evropu, od Ameriky po Austrálii, od Oceánie po Afriku.

Koncepce je francouzská a vymyslel ji už kdysi znalec umění, spisovatel a také politik André Malraux. Takto pojaté dějiny lidské fantazie a představivosti mají v Abú Dhabí dvanáct samostatných kapitol, které lze obdivovat ve dvanácti samostatných galeriích.

První galerie nabízejí kultovní sošky z Mezopotámie, staroegyptské reliéfy, pozlacený sarkofág egyptské princezny Henuttawy, minojskou keramiku z Kréty, bronzové předměty ze starověké Číny, zlaté šperky z Iránu. Následující z galerií poskytuje divákům unikátní srovnání antického sochařství Řecka a Říma s uměním prvních císařů v Číně a s plastikami hinduistické a buddhistické Indie. Připomínán je tam Alexandr Makedonský jako ten, který vytvořil most mezi evropskou a asijskou civilizací.

K vrcholům patří šestá galerie věnovaná středověkému a renesančnímu umění v oblasti Středozemí. Islámské umění je tam konfrontováno s francouzskou gotikou a italskou renesancí.

Každého Čecha potěší, že mezi obrazy tam vévodí Tizianova Toaleta mladé dámy, kterou do Abú Dhabí dlouhodobě zapůjčil pařížský Louvre. Ve Francii byl tento skvost trochu ve stínu Mony Lisy, tady září jako drahokam. A u nás v obrazárně Pražského hradu máme Tizianovu variantu obrazu představující krásnou benátskou kurtizánu.

Závěr stálé expozice patří francouzským impresionistům, klasikům moderního a současného umění a evropským malířům, které zaujal Orient. V oficiálním katalogu muzea je reprodukován jako majetek Abú Dhabí nádherný abstraktní obraz Františka Kupky, ale v době mé návštěvy muzea koncem minulého roku v samotné expozici chyběl.

Pokud něco zásadního chybí v tomto unikátním přehledu dějin umění, je to doplněno zápůjčkami z francouzských sbírek. Dnes nejdražší obraz světa – Kristus Spasitel Leonarda da Vinciho za 450 milionů dolarů –, který má být největší atrakcí arabského Louvru, zatím v Abú Dhabí k vidění není. Ale prý se s ním jako s atrakcí stále počítá...

Vedle Louvru Abú Dhabí by se mělo v dohledné době objevit i Guggenheimovo muzeum navržené architektem Frankem Gehrym s kolekcí moderního a současného umění a Muzeum šejka Zayeda s islámskou kulturou. Ale tušení, že tam něco bude, naznačují zatím jen stavební jeřáby. Až bude vše postavené a zpřístupněné, stane se ostrov Štěstí místem unikátního dialogu mezi kulturami vyjádřený řečí umění a estetiky.

 

Peter Kováč

Foto Peter Kováč

 

Internet:

https://www.louvreabudhabi.ae/


Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | TOPlistStatistiky toplist | Zpět nahoru