výstavy detailberlín: po osmdesáti letech zase spolu – výstava proslulého diptychu z melunu jeana fouqueta (die ausstellung jean fouquet. das diptychon von melun)

Berlín: Po osmdesáti letech zase spolu – výstava proslulého diptychu z Melunu Jeana Fouqueta (Die Ausstellung Jean Fouquet. Das Diptychon von Melun)

Anotace:

Do 7. ledna 2018 je v berlínské Gemäldegalerie k vidění výstava nazvaná „Jean Fouquet. Das Diptychon von Melun“. Po dlouhé době a zároveň také na dlouho dobu naposledy mají všichni návštěvníci možnost vidět pohromadě obě části slavného diptychu z Melunu, jednoho z nejvýznamnějších děl francouzského malířství a umění 15. století.

Diptych vznikl kolem poloviny 50. let 15. století pro kostel v Melunu, kde zdobil pohřební kapli Étienna Chevaliera (1410-1474), rádce a pokladníka francouzského krále Karla VII. a jeho nástupce Ludvíka XI. Nejznámější dílo Jeana Fouqueta (asi 1415-1478/81) ale bylo kolem roku 1775 rozděleno.

Levé křídlo s vyobrazením donátora Étienna Chevaliera a sv. Štěpána, který jej doporučuje Panně Marii s Ježíškem, se od roku 1896 nachází ve sbírkách berlínské Gemäldegalerie. Druhé, mnohem známější křídlo diptychu s madonou doprovázenou mnoha červenými a modrými anděly pak v Antverpách.

Součástí diptychu, přesněji jeho rámu byl kdysi i emailový medailon s vypodobněním samotného autora, který dnes najdeme ve sbírkách pařížského Louvru. Jedná se o nejstarší jistý autoportrét malíře na sever od Alp. Bohužel ostatní medailony se nezachovaly, a tak původní podobu rámu známe jen z jeho popisu ze 17. století.

Dílo vzbudilo velkou pozornost již ve své době. Zejména pak pravé křídlo s madonou, která je oblečena podle poslední módy, má odhalené levé ňadro a hlavně nese portrétní rysy Agnes Sorelové, milenky Karla VII. Jedni byli dílem fascinováni, jiní naopak pohoršeni.

Společně s diptychem, který byl jako celek vystaven naposledy v roce 1937, jsou představena i další díla, která zasazují fascinující umělecký výtvor do uměleckého kontextu nejen Fouquetovy tvorby. Prvním je portrét dvorního šaška Gonelly z Kunsthistorického muzea ve Vídni, za jehož autora je považován Fouquet, i když se o jeho autorství diskutuje již déle než čtyři desetiletí. Je to vůbec poprvé, co je vystaven vedle děl, u nichž je Fouquetovo autorství jisté.

Dalšími zajímavými díly jsou kreslený portrét Guillauma Jouvenela des Ursins nebo pouze v kopii dochovaná kresba výše zmíněné Agnes Sorelové. Fouquetovo portrétní umění je ale především dáno do souvislostí s malbami dalších mistrů, jako byli Jan van Eyck, Petrus Christus a Rogier van der Weyden nebo s kresbami Benozza Gozzoliho a Barthélemyho d’Eyck.

K výstavě vychází i bohatě ilustrovaná doprovodná publikace s katalogem, v níž dvanáct mezinárodně uznávaných odborníků přibližuje nádherné dílo z mnoha různých úhlů pohledu (Michael Imhof Verlag, 148 stran, doporučená cena 29,95 euro).

 

Marek Zágora

 

K výstavě:

http://www.smb.museum/museen-und-einrichtungen/gemaeldegalerie/ausstellungen/detail/jean-fouquet-das-diptychon-von-melun.html

 

K doprovodné publikaci:

https://www.imhof-verlag.de/jean-fouquet.html


Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | TOPlistStatistiky toplist | Zpět nahoru