knižní novinky detailbrno: hans belting: němci a jejich umění – problematické dědictví (nakladatelství books & pipes)

Brno: Hans Belting: Němci a jejich umění – problematické dědictví (nakladatelství Books & Pipes)

Hans Belting patří mezi nejvýznamnější světové historiky umění. Český čtenář se mohl zatím v překladu seznámit s jeho knihou Konec dějin umění, kterou vydalo nakladatelství Mladá fronta v roce 2000. Druhou publikací, která se nedávno objevila na knižních pultech, je rozsáhlejší esej Němci a jejich umění s podtitulem Problematické dědictví. Knihu vydalo brněnské nakladatelství Books & Pipes.

V sedmi kapitolách se Belting zabývá významem a smyslem výtvarného umění v kulturním povědomí Německa. Nejde o nějaký stručný přehled dějin umění od doby otonské v raném středověku až k neoexpresionismu konce 20. století. Belting zkoumá, jak Němci různě reagovali na evropské umění, jaké mají vlastní umělecké kořeny a co od umění očekávali od doby Dürera až po znovusjednocení Německa v roce 1989.

Německo považuje Belting především za zemi básníků, hudebních skladatelů a filozofů. Vztah k výtvarnému umění chápe jako komplikovaný a rozpolcený, a to již od doby vystoupení Martina Luthera v 16. století. Vedle sebe tam existovalo dvojí různé zaměření umění. Nejprve katolické a protestantské, pak umění ve všem otevřené světu a druhé zaměřené tradičně a nacionálně. Gotika byla převzata z Francie, renesance z Itálie, ale Němci hledali svoji gotiku (Sondergotik) a svoji německou renesanci.

Belting nám nabízí mnoho zajímavých poznatků o německém romantismu nebo o tradici vztahu ke gotice, ilustrované na příkladu dostavby katedrály v Kolíně nad Rýnem. Někdy je škoda, že jde právě jen o esej. Čtenář by chtěl, aby obecné úvahy byly doprovázeny desítkami dalších konkrétních analýz, které by vše dokumentovaly na konkrétních případech.

Je to kniha o německé kulturní historii, estetice, kulturní politice a také o kunsthistoricích – to vše je o to cennější, že německá kultura měla dalekosáhlý význam pro celou oblast střední Evropy a že německá kunsthistorie patří tradičně mezi nejlepší v Evropě.

Byl tím pravým německým uměním Isenheimský oltář Grünewalda nebo italským uměním ovlivněná tvorba Albrechta Dürera? Lze vůbec najít malíře, který by byl stejně významný pro světovou kulturu jako Goethe nebo Richard Wagner?

Mnohé postřehy se týkají vztahu Němců k modernímu umění. Vlivný historik umění Wilhelm Pinder tvrdil, že být nemoderní neznamená zůstat pozadu. Belting rozšifrovává pozadí sporu o zvrhlé umění, který v Německu začal ještě dávno před nástupem fašistů. Ukazuje, jak se Němci snažili najít prostřednictvím umění svou kulturní identitu.

Speciální pozornost je věnována umění bývalé NDR i jeho protikladnému hodnocení, se kterým se německé dějiny umění dodnes nevyrovnaly. Belting oceňuje třeba dílo Wernera Tübkeho nebo emigrantů z Východu typu Gerharda Richtera a Georga Baselitze, kteří v mnohém změnili malířství německého Západu.

Kniha, kterou zasvěcený zájemce přečte téměř jedním dechem, vyžaduje inteligentního čtenáře, kterému jsou zřejmé a jasné umělecké souvislosti i znalost německé kultury. V závěru knihy Belting tvrdí, že jeho cílem nebylo německé umění samotné, ale historie toho, jak bylo Němci přijímáno a hodnoceno. Kniha však toho rozhodně nabízí víc, než autor takto skromně uvádí.

Na jaře 2016 byla v Brně otevřena Beltingova uměleckohistorická knihovna. Doufejme, že její existence se stane impulzem pro překlady dalších klíčových Beltingových děl, jako je Bild – Anthropologie nebo Bild und Kunst. Třeba Poláci mají tyto publikace už dávno přeložené.

Peter Kováč

 

Hans Belting: Němci a jejich umění, Problematické dědictví, nakladatelství Books & Pipes, 148 x 190 mm, počet stran: 152, Brno 2020, běžná cena 245 Kč

 

Internet:

https://www.bookspipes.cz/nemci-jejich-umeni


Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | TOPlistStatistiky toplist | Zpět nahoru