Anotace:
Profesorka Sarah M. Guérinová předkládá souhrnnou studii o gotických sakrálních dílech ze slonoviny, která byla vytvořena ve Francii v letech 1230–1330. Zkoumá jejich vliv z hlediska sociálních a teologických souvislostí, vysvětluje důvody značné popularity tohoto specifického druhu umění v západní a jižní Evropě. Pro šíření ikonografických nápadů sehrála slonovina podobnou roli jakou měla grafika v umění 15. a 16. století.
Na základě řady poznatků autorka také popisuje typické stylové formy, ikonografii a devoční funkci děl ze slonoviny. Paříž se stala ve 13. století velkým evropským centrem řezbářství ve slonovině. Guérinová se věnuje organizaci pařížských uměleckých dílen, proces nákupu a dovozu slonoviny z Afriky, zájmu o tato díla ze strany bohaté evropské klientely.
Francouzská díla ze slonoviny, od sošek Panny Marie s dítětem až po malé přenosné oltáříky, se stala charakteristickým projevem kapetovského umění. Podle Guérinové možná není náhodou, že pád této královské dynastie v roce 1328 se shoduje s výrazným poklesem prodeje a vývozu francouzské řezby ze slonoviny.
(SK)
Sarah M. Guérin: French Gothic Ivories. Material Theologies and the Sculptors Craft, Cambridge, Cambridge University Press 2022, XIV + 319 stran, ISBN 978-1-316-51100-8, 105 eur
Copyright (c) 2008
stavitele-katedral.cz |
Tisk |
Kontakty |
XHTML 1.0 Strict |
Statistiky toplist |
Zpět nahoru