Právo, 11. 6. 2013
Po knize věnované francouzské katedrále v Chartres, pařížské kapli Sainte Chapelle Ludvíka IX. Svatého a dvorskému umění císaře Fridricha II. napsal a vydal historik umění a umělecký kritik deníku Právo Peter Kováč už čtvrtou publikaci o umění vrcholného středověku.
Jmenuje se Zrození génia, s podtitulem Giovanni Pisano a Toskánsko mezi gotikou a renesancí. Jako v předchozích dílech ediční řady Stavitelé katedrál se i tentokrát Kováčovi jako málokomu před ním podařilo setřít příkré hranice dělící vědeckou sféru od sféry popularizačně-naučné literatury a vytvořit velkorysé dílo, vyznačující se odbornou náročností i neobvyklou poutavostí. Vtáhne odborníky i běžné čtenáře do závratného víru poznatků a spojitostí podaných sugestivním způsobem a v širokých souvislostech sociálně-politického, duchovně-společenského i náboženského života.
Nosným a nejobsáhlejším jádrem knihy je Kováčova vlastní studie k danému tématu. S hlubokou znalostí archívních pramenů, erudovaným přehledem dobové i nejnovější literatury i přímým vizuálně-fyzickým kontaktem s památkami při opakovaných cestách do Itálie proniká do duchovní podstaty i smyslu tvůrčího počinu toskánského umění na přelomu 13. a 14. století a podává fascinující i mnohostranný obraz výjimečného uměleckého génia sochaře Giovanniho Pisana i jeho uměleckých souputníků.
Základní téma je čtenářům ozřejměno z různých úhlů pohledu, protože Kováčovu stať doplňují překlady dobových dokumentů i antologie studií na dané téma od renomovaných světových historiků umění. Knihu navíc otevírá inspirativní a duchovně povznášející úvaha o díle Pisana z pera klasika evropské moderny - sochaře Henryho Moora.
Zrození génia v českém překladu nabízí i přehled dějin umění sepsaný sochařem Lorenzem Ghibertim v polovině patnáctého století a přináší vzácné svědectví jednoho z otců renesance o tom, do jaké míry si byli sami vědomi zásadního významu pisanovské a giottovské doby pro nastolení vlastní, už vskutku renesanční epochy.
Hodnotu Kováčovy publikace umocňuje i autorův kvalitní soubor barevných reprodukcí mezi jednotlivými kapitolami, které obohacují a dokreslují nezvykle konkrétně a detailně hodnoty uměleckých děl nastíněné v textu.
(Autor je předním slovenským odborníkem na gotiku, bývalým polistopadovým ředitelem Slovenské národní galerie, nyní učí dějiny umění na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě a na AVU v Praze).
Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | Statistiky toplist | Zpět nahoru