zaujalo nás detailpodvod nebo tržní realita? otázky kolem nákupu gotického deskového obrazu zvěstování panně marii z poloviny 14. století (pravděpodobně dílna mistra vyšebrodského oltáře)

Podvod nebo tržní realita? Otázky kolem nákupu gotického deskového obrazu Zvěstování Panně Marii z poloviny 14. století (pravděpodobně dílna Mistra vyšebrodského oltáře)

Česká media opět zaplavily "investigativní" články o údajné finanční spekulaci kolem možného nákupu deskového obrazu Zvěstování Panny Marie z dílny Mistra vyšebrodského oltáře, který se nedávno objevil na uměleckém trhu. Argumenty bijící na poplach jsou známé. V Německu se obraz na aukci marně nabízel za necelé 3 milióny korun a pražská Národní galerie by ho po necelém roce měla koupit od českého investora za 65 miliónů korun.

No, není to divné? V Německu ale neměl nikdo tušení, co se tam vlastně prodává, zda to je kopie, falzum, napodobenina nebo originál. Že jde o důležité dílo pro české umění zjistilo až dodatečně restaurátorské oddělení pražské Národní galerie, které je v tomto ohledu expertním pracovištěm číslo jedna. Restaurátor Adam Pokorný po technologickém průzkumu a rozboru barev dospěl k závěru, že dílo odpovídá obrazům ze 40. a 50. let 14. století spojených s dílnou Mistra Vyšebrodského oltáře. Přináležitost – ať volnou nebo přímou – k dílu tohoto malíře potvrdili i historikové umění jako je Jan Royt nebo Jiří Fajt. Zmíněné Zvěstování v menším formátu s malými odchylkami imituje Zvěstování Panně Marie, které je součástí slavných devíti desek oltáře z Vyššího Brodu.

Ač je obraz značně poškozený, zůstává historickým a uměleckým dokumentem, který nám může poodhalit mnohé o vlivu a dobové dílenské praxi umělce, který vedle Mistra Theodorika a Mistra třeboňského oltáře patří ve středoevropského prostoru mezi nejvýznamnější osobnosti evropské gotiky 14. století.

Z díla běžného se tak po průzkumu stalo dílo historicky i umělecky cenné. Podobných „šokujících“ příkladů bychom na trhu s uměním našli řadu. Jeden příklad za všechny.

V současnosti nejdražší obraz na světě – Spasitel světa (Salvador Mundi) od Leonarda da Vinci – byl jako špatná kopie zakoupen v roce 2005 na aukci v americkém New Orleans za 10 tisíc dolarů. Ještě v květnu 2013 se dal koupit za 75 milionů dolarů u aukční síně Sotheby's. Experti si tehdy mysleli, že jde o dílo Leonardova žáka.

Až důkladný průzkum a konsensus většiny odborníků na Leonarda odhalil, že s velkou pravděpodobností jde o velevzácný mistrův originál. Takže v listopadu 2017 v aukční síni Christie's cena Leonardova Spasitele vyšplhala na rekordních 450 milionů dolarů!

Nedávno publikovaný odhad mého kolegy Jana Klípy, který gotický obraz Zvěstování ocenil na 15 miliónů korun, by na českém aukčním trhu fakticky odpovídal ceně za malbu Zrzavého, Špály, Čapka nebo Filly. Přitom jejich obrazů jsou stovky, ba tisíce. František Kupka se už prodává za 60 milionů korun, Toyen nebo Šíma za 30 miliónů. Faktem ale je, že moderní umění na aukcích stojí více než díla starých mistrů.

Nicméně pokud je mi známo, tak jeden z mála případů, kdy se na trhu objevila desková malba z první poloviny 14. století, byla rozměry velmi malá (28x20 cm) Ducciova Madona Stroganoff (též Madona Stoclet), kterou prostřednictvím aukční síň Christie"s koupilo Metropolitní muzeum v New Yorku. Cenu muzeum nikdy zveřejnilo, ale podle informací z amerických médií to bylo mezi 45 až 50 milióny dolarů. Ale pochopitelně nejsme v Americe a Duccio není Vyšebrodský mistr....

Co se týče české gotické deskové malby z doby kolem roku 1350, tak na světě existuje všeho všudy pár desítek těchto obrazů. A prakticky žádný z nich se nedá koupit.

Kdybych byl šťastným majitelem obrazu Zvěstování (a tady plně platí ono Paroubkovo: kdo z vás to má?), chtěl bych pochopitelně nejvyšší možnou cenu. A argumentoval bych třeba tím, že pražská Národní knihovna letos koupila na aukci zcela běžný středověký notářský záznam z roku 1406 na pergamenu za 18,2 miliónu korun. Pro dějiny státu má tento dokument marginální význam, takže ani mnozí archiváři nejsou dodnes schopni onen cenový šok rozdýchat (viz k tomu článek Podivná aukce notářského zápisu v Lidových novinách z 13. června 2019, který lze dohledat na internetu).

Takže když je státní instituce ochotna koupit kus upravené ovčí kůže s textem za takové peníze, jaká by měla být reálná cena za obraz z poloviny 14. století, který – ač velmi poškozený – by jako rarita ozdobil kolekci české gotiky v Národní galerii?

Cena uměleckého díla je vždy věcí dohody majitele a kupujícího - v tomto případě nákupní komise Národní galerie. Pochopitelně držím kolegům z Národní galerie palce, aby v jednání s majitelem dosáhli pro stát nejpříznivější ceny. A fakt, že obraz je poškozen, by jim v tom mohl výrazně pomoci. Já osobně bych s ohledem na současný stav památky viděl cenu tohoto díla tak zhruba na částce 30 až 40 miliónů korun, ale to je pouze můj velmi subjektivní odhad. A věcí prodeje onoho pergamenu z roku 1406 by se podle mne měl zabývat Nejvyšší kontrolní úřad.

 

Peter Kováč

 

Fotografie Zvěstování z dílny Vyšebrodského mistra je z restaurátorské zprávy Národní galerie


Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | TOPlistStatistiky toplist | Zpět nahoru