Gotická katedrála sv. Víta na Pražském hradě sloužila nejen jako hlavní kostel arcibiskupství, ale šlo také o tradiční místo pohřbů, korunovací českých králů a ze všech stran viditelný symbol státní reprezentace. Této výjimečné stavbě a jejímu vybavení je nyní věnována výstava v Jízdárně Pražského hradu.
Připravena je působivě udělaná kopie vnitřního a vnějšího triforia katedrály, kde je ojedinělá sochařská galerie z druhé poloviny 14. století. Triforium, tedy průchod v síle zdi zhruba v polovině výšky katedrály nabízí především portréty rodiny Karla IV. (na reprodukci rekonstrukce původní podoby Karla IV.) a podobizny architektů i stavebníků chrámu. Evropským unikátem je autoportrét Petra Parléře a vyobrazení prvního stavitele katedrály Matyáše z Arrasu.
Kulisu chrámu pro hradní Jízdárnu připravil Vladimír Kosík. Sochy jsou na výstavě představeny v podobě dokonalých odlitků. Koncepcí i prezentací to trochu připomene úspěšnou německou výstavu o díle Naumburského mistra, která byla před pěti lety v Sasku.
Autorský tým pod vedením Petra Chotěbora připravil i galerii fantaskních masek (jejich ukázky přinášíme na našich fotografiích), které se nalézají na různých místech v interiéru i exteriéru katedrály a v lepším případě je lze v originále spatřit pouze pomocí dalekohledu. Zobrazují v nadživotní velikosti hlavy rozšklebených ďáblů. Je jich tolik, že by jim mohli konkurovat jen čerti z obrazů Hieronyma Bosche. Řada z nich byla v podobě dokonalé kopie vytvořena přímo pro výstavu.
Zajímavé je, že žádná z groteskních tváří se neopakuje. Každá je originální vzhledem i stylizací. Celý soubor je spojen s kameníky, kteří pracovali ve službách hlavního architekta Petra Parléře, jenž byl sám vynikajícím sochařem a fantazií předčil i mnohé surrealisty. Vůbec poprvé se může divák seznámit s tímto uměleckým zázrakem evropské gotiky. Výstava nabízí i detailní pohled do dílny stavební huti, která budovala katedrálu za Karla IV. a jeho syna Václava IV.
Třetinu expozice pak zaplňují nálezy gotických textilií, které byly objeveny v hrobech českých panovníků ve Svatovítské katedrále. Je to absolutní módní luxus doby 14. a 15. století. Část oděvů byla rekonstruována týmem vedeným Milenou Bravermanovou. Dochované fragmenty jsou vystaveny i s pečlivým rozkreslením všech ornamentů. Zbytky královských šatů jsou v takovém rozsahu představeny vůbec poprvé.
Katedrále sv. Víta jako místu královských korunovací je věnovaná samostatná výstava v Císařské konírně Pražského hradu. Nabízí řadu gotických pokladů, především korunovační kříž, který Karel IV. vybavil vzácnými relikviemi, zlatou korunu českých královen zapůjčenou z muzea ve Vratislavi nebo luxusní kříž krále Přemysla Otakara II., který byl přivezen z katedrální pokladnice z bavorského Řezna.
Divák se mimo jiné seznámí s korunovačním řádem Karla IV. a se vznikem i vývojem korunovačního rituálu od 11. do 19. století. Historii korunovací v Praze dokumentovanou na mnoha vizuálních pramenech připravili Ivana Kyzourová a Vít Vlnas.
Výstavy v Jízdárně Pražského hradu i v Císařské konírně doplňují výstavu Národní galerie o Karlu IV. a jeho době, která je v pražské Valdštejnské jízdárně. Během jednoho dne si tak diváci mohou udělat v Praze představu o slavném Lucemburkovi jako státníkovi i mecenáši umění. Všechny výstavy jsou připraveny na vysoké odborné úrovni.
Peter Kováč
Koruna království: Katedrála sv. Víta a Karel IV.
Žezlo a koruna: Karel IV. a české královské korunovace
Jízdárna Pražského hradu a Císařská konírna, Praha, do 28. září, k oběma výstavám vyšla speciální publikace
Internet:
https://www.hrad.cz/cs/kultura-na-hrade/vystavy-1
Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | Statistiky toplist | Zpět nahoru