archiv detailpraha: německý malíř gerhard richter vystavuje v národní galerii obrazy za milióny dolarů (gerhard richter in prague)

Praha: Německý malíř Gerhard Richter vystavuje v Národní galerii obrazy za milióny dolarů (Gerhard Richter in Prague)

PRO KLUB PŘÁTEL STAVITELŮ KATEDRÁL POŘÁDÁME VE SPOLUPRÁCI S NG SPECIÁLNÍ PROHLÍDKU VÝSTAVY!

Gerhard Richter, jeden z nejdražších malířů současnosti, vystavuje do 3. září výběr svých nejvýznamnějších obrazů v paláci Kinských v centru Prahy. Za jeho obrazy dnes platí sběratelé milióny dolarů. Rekordním se stala dražba jeho Abstraktního obrazu (599) z roku 1986, který u aukčního domu Sotheby’s v Londýně stál v únoru 2015 třicet miliónů liber, což je dnes téměř jedna miliarda korun.

Slavný umělec v únoru oslavil 85. narozeniny a k tomuto jubileu přichystal pět reprezentativních výstav v Muzeu Ludwig v Kolíně nad Rýnem, Muzeu Folkwang v Essenu, v Albertině v Drážďanech, v Kunstmuseum v Bonnu a také v pražské Národní galerii.

Richter se svobodně pohybuje napříč styly. Jeho obrazy se jednou podobají rozostřeným fotografiím, podruhé je to čistá geometrická či gestická abstrakce, kterou on sám přirovnává k malované hudbě. Vše je namalováno s pocitem radosti z tvoření.

Kurátorům Národní galerie Jiřímu Fajtovi a Mileně Kalinovské se pomocí zápůjček ze zahraničních sbírek největších světových muzeí i od soukromých sběratelů podařilo sestavit instruktivní pohled na jeho celoživotní umělecký odkaz.

Mnohé je osobním dialogem autora s tradicí. Podoba nahé Emy, Richterovy první manželky, je jeho reakcí na Duchampův Akt sestupující ze schodů, ale současně je to obraz chápající ženské tělo s poetikou, jakou mají Venuše benátských mistrů Tiziana a Giorgioneho.

Richtera zajímají banální předměty jako židle, stůl, zapálená svíčka, květinové zátiší, dokonce i rulička toaletního papíru. Maluje je se zaujetím, s jakým kdysi maloval Vincent van Gogh své boty nebo postel v ateliéru. Je také výjimečný krajinář. Řada obrazů je inspirována jeho domácím zázemím, ale vyslovuje se i proti terorismu a připomíná neblahé dědictví nacistické třetí říše.

Přímo na schodišti pražského paláce Kinských najdou diváci portréty 48 osobností německé vědy a kultury, které Richter představil na Benátském bienále v roce 1972. Zařadil mezi ně i Franze Kafku. Z obrazů spe -ciální technologií vytvořil pět sérií digitálních tisků, které jsou jeho originální „grafickou“ technikou, a celou vystavenou sérii portrétů věnoval Národní galerii v Praze. Výstava jako celek je velkolepou oslavou současného malířství.

 

Peter Kováč

Foto Peter Kováč

 

Internet:

http://www.ngprague.cz/exposition-detail/gerhard-richter/

 

Gerhard Richter v našem rozhovoru tvrdí:

Svoboda volby je pro mě určující

Peter Kováč: Když divák přijde na vaši výstavu, má dojem, jako by na ní vystavovalo několik různých malířů. Něco je velmi realistické, něco naopak úplně abstraktní. Historikům umění jste to pěkně zkomplikoval, když jim svými obrazy narušujete představu o jednotném uměleckém stylu malíře…

Gerhard Richter: To je prostě dnešní dobou. Všichni žijeme v chaosu, skáčeme od jednoho ke druhému, ztrácíme jistoty, o nichž jsme si mysleli, že jsou trvalé. Stejně tak je tomu i v malířství. A rozhodně v tom nejsem sám. Vezměte si třeba Pabla Picassa. Také se celý život nevěnoval kubismu, ale střídal různé styly. Vytvořil jsem velkou skleněnou vitráž pro katedrálu v Kolíně nad Rýnem. Nutili mě, aby to bylo figuralistické, takové trochu gotické s vyobrazením mučedníků dvacátého století. Ale udělal jsem jim úplnou abstrakci. Někteří dokonce tvrdili, že to je nekatolické. Svoboda volby je pro mě určující. Možná v tom střídání stylů je i chuť vyzkoušet něco nového a jiného.

PK Často použijete fotografii pro svůj obraz, ale malbu rozostříte tak, že působí spíše jako mihotavá vzpomínka. Mé oči mají vždy tendenci ten váš obraz doostřit, takže po chvíli dívání mě trochu bolí. Když malujete, nemáte podobné, až nepříjemné pocity?

GR Nemám, já to vidím prostě takto. Pro mě je to takto zaostřené, protože to není reprodukce fotografie, ale malovaný obraz. Chci, aby v tom byl jasný rozdíl.

PK O vaše obrazy je takový zájem, že se prodávají za mi -lióny dolarů. Rekordem se stala dražba vašeho Abstraktního obrazu z roku 1986, která u aukčního domu Sotheby’s v Londýně stála v únoru 2015 třicet miliónů liber, což je dnes téměř jedna miliarda korun. Běžný zájemce nemá šanci si vaši tvorbu koupit. Není vám to líto?

GR Nejsem sběratel obrazů, jsem malíř a jsem rád, když má díla najdou svého zákazníka. Osobně nemohu za to, že dnes stojí tak obrovské peníze, i když jsem tím zájmem potěšen. Na aukčním trhu je to věc nabídky a poptávky. Ale obecně musím říci, že spoustu krásných obrazů si běžný sběratel nemůže pořídit. Proto jsou muzea a výstavy tak navštěvované.

PK V únoru jste oslavil pětaosmdesáté narozeniny a k jubileu se letos koná pět vašich výstav, čtyři v Německu a jedna v Praze. Nebude takříkajíc přerichterováno?

GR Tak se to opravdu sešlo, je to trochu bláznivé. Ale nedá se s tím zřejmě nic dělat. Že je výstava v Praze, mě opravdu těší. Do Prahy se na výstavy moc nejezdilo. Člověk mířil hlavně do Francie. Jsem rád, že nové vedení pražské Národní galerie oživilo atraktivitu výstavní nabídky. Očekávám, že se na výstavu přijde podívat domácí publikum, nejen to z Německa.

PK Zažil jste v Německu nástup a diktát konceptuálního umění. Mladí umělci spíše natáčeli videa, než aby malovali, slovo obraz se chápalo jako negativum. Jak jste tu dobu prožíval?

GR Jako hlubokou krizi umění a tak to chápala i celá naše malířská generace. Chtěli jsme dělat malbu, ale otázka byla, jak a co malovat, aby to v nové době a podmínkách zaujalo publikum. I když byl obraz mnoha teoretiky umění a kurátory výstav zapovězen, věřil jsem v návrat malířství, v návrat k závěsným obrazům. Krizi malování jsem tak nějak nebral na vědomí. A jsem upřímně rád, že se lidé k obrazům zase vrátili. Patří ke kultuře naší civilizace.

PK Malujete realisticky i abstraktně. Jaký je v tom pro vás rozdíl?

GR Pochopit abstraktní obraz je pro diváka složitější než přijmout malbu portrétu nebo krajiny. U realistického umění je totiž hned jasné, o jaký motiv jde, co chce malíř vyjádřit. U abstrakce není ani pro mě jako tvůrce občas jasné, jak malba v konečné podobě skončí. Ale zásadní rozdíl bych v tom nehledal. Je to všechno o malování. Myslím, že vztah k abstrakci si najde každý, kdo má obrazy opravdu rád a kdo ctí samo umění. S abstraktními obrazy je to jako s hudbou. Vnímáte barevné tóny a melodii kompozice.

PK Jste romantik, považujete se za dědice velkého německého malíře Caspara Davida Friedricha?

GR Ano, rozhodně. V mých krajinách je to zřejmé. Mám staromilské tendence a jsem rád, když mě vidíte jako pokračovatele odkazu Caspara Davida Friedricha. V Praze jsou třeba mé obrazy moře, které jsou velmi příbuzné jeho malbě. Je to vlastně nemoderní malování, ale mám to rád. Proto to dělám.

 

Anotace NG:

Date: 26.04.2017 - 03.09.2017

Place: Kinský Palace Prague

The National Gallery in Prague, in cooperation with the Embassy of the Federal Republic of Germany and Goethe-Institut in Prague, will present a retrospective of German artist Gerhard Richter, his first in Central Europe. It will present selected works done by the artist in the last sixty years. More than fifty pieces will take the visitor through Richter’s multi-genre oeuvre – from realism to naturalism, pop art, conceptual art and abstraction. The exhibition highlights Richter’s painting styles centred around the theme of “history” – not only the history ofGermany, but also of the artist’s family and art itself. The theme of history links his well-known, often personal photo-realistic works with those focused on the history of art, seeking to express something that lay beyond the capacity of words.

The exhibition is chronological, emphasizing the “new” theme on which the artist embarked in each section. Richter absorbs many trends, ideas and contemporary events, always showing a desire to move art, and its capacity to move us, forward. Richter always experiments and seeks out a new vocabulary of stylistic expression. The exhibition’s last section will acquaint the visitor with his new works – realistic paintings, still lifes, objects, abstraction and motifs in which the artist is interested at the moment. The exhibition will be organized as part of the Czech-German Spring of Culture 2017 on the occasion of the 20th anniversary of the signing of the Czech-German Declaration.

Curators: Jiří Fajt and Milena Kalinovská in cooperation with Gerhard Richter and his studio


Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | TOPlistStatistiky toplist | Zpět nahoru