zaujalo nás detailpraha: tizianova toaleta mladé ženy na pražském hradě je neprávem opomíjena, tvrdí znalec benátské renesance lionello puppi

Praha: Tizianova Toaleta mladé ženy na Pražském hradě je neprávem opomíjena, tvrdí znalec benátské renesance Lionello Puppi

Na příští rok byla odložena ohlášená pražská výstava o díle Tiziana, kterou pro Pražský hrad odborně připravuje renomovaný znalec benátského umění Lionello Puppi. Profesor Puppi je prezidentem Centro Studi Tiziano z Pieve di Cadore a autorem řady studií o Tizianovi. Při návštěvě Prahy jsme ho požádali o krátký rozhovor.

Peter Kováč: Čeho by se pražská výstava s názvem TIZIANO – VANITAS měla týkat?

Lionello Puppi: Česká republika vlastní dvě Tizianova veledíla. Toaletu mladé ženy na Pražském hradě a Apollóna trestajícího Marsya v Kroměříži. První patří do začátku malířovy tvorby a je plné ideálů italské renesance. To druhé spadá do jeho pozdního období a citlivě reflektuje skepsi stárnoucího mistra. Chceme předvést oba obrazy v souvislostech provozu Tizianovy dílny. Kroměřížský obraz je slavný, pražský obraz je opomíjený. Na Tizianových výstavách nikdy nebyl představen. Snažíme se prokázat, že se tak stalo neoprávněně.

PK: Podobný obraz, jako je na Pražském hradě, najdeme i v jiných galeriích, třeba v mnichovské Pinakotéce, ve florentské Uffizi nebo v pařížském Louvru. Jak si tuto četnost téměř stejných děl vysvětlujete?

LP: Tizian se stal záhy žádaným malířem. Sběratelé se snažili sehnat obrazy, které si už získaly proslulost. V umělcově ateliéru se proto pod jeho přímým dohledem malovaly různé variace a repliky. Pražský obraz je nádherný, ač byl kdysi částečně poškozený. Mohl by být i jedním z prototypů, podle něj pak vznikla další díla. Ostatně víme, že se nacházel v habsburských sbírkách, a Habsburkové si potrpěli na kvalitu.

PK: Stejná modelka, jaká je na pražském obraze, sloužila i k jiným malbám. Vystupuje třeba jako bohyně Flóra nebo biblická Salome. Myslíte si, že to byla nádherná Cecílie, dcera holiče, kterou si Tizian přivedl do svého domu v Benátkách ze svého rodiště v Pieve di Cadore? Podle jiných autorů jde prý o Lauru Diantiovou, milenku ferrarského vévody, kterou Tizian prý zbožňoval…

LP: Nesdílím ani jeden názor. Myslím si, že ona dívka na obrazech je imaginární kráskou, a nikoli konkrétním portrétem. K tomu musím dodat, že Tizianova malba nikdy není prostým popisem reality. Vždycky je v ní něco více, co se vzpírá jednoduchému vyjádření i uměleckohistorickému výkladu. Pražský obraz je alegorie ženské krásy, má atmosféru zvláštní slavnosti, ale je i alegorií vanitas, či zmaru, abychom si prostě před obrazem uvědomili pomíjejícnost všeho nádherného.

PK: Proč se pražská výstava vlastně odložila až na září 2015?

LP: Jednáme o zahraničních zápůjčkách a to je vždy složité, zejména pokud jde o tak cenné obrazy, jako jsou Tizianovy originály. Aby byla výstava taková, jak si opravdu přejeme, museli jsme ji o rok a půl pozdržet.

 

Peter Kováč


Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | TOPlistStatistiky toplist | Zpět nahoru