výstavy detailvídeň / wien: malířská tvorba britského umělce davida hockneyho v kunstforu banky austria

Vídeň / Wien: Malířská tvorba britského umělce Davida Hockneyho v Kunstforu Banky Austria

V Kunstforu Banky Austria v centru Vídně najdou diváci do 19. června 2022 výstavu tvorby britského umělce Davida Hockneyho, který patří k největším britským malířům současného umění. Všem zájemcům o dobré malování jeho tvorba už po léta imponuje a přiznám se, že také já patřím k jeho velkým fanouškům.

Letos pětaosmdesátiletý Hockney má všestranný talent. Malíř, kreslíř, grafik, scénograf, fotograf a také významný badatel v oboru dějin umění. Všechny toto stránky jeho tvůrčí osobnosti zájemce ve Vídni objeví.

Kromě ikonických bazénů, kterými vstoupil do moderního dějin umění, se výstava zaměřuje na Hockneyho krajiny, portréty a akty. Nezaměnitelná je osobitá stylizace a využívání jasných a zářivých barev. Jeho exprese je vždy laskavá. Vše doplňuje také soubor kreseb a grafika, kterou autor soustavně rozvíjí od počátku své umělecké kariéry.

Výběr je reprezentativní, škoda jen, že není ještě větší, protože nadšený divák by chtěl, aby byl znovu a znovu udivován a okouzlen.

Malíř si vždy užíval současného světa plnými doušky. Když v roce 1963 přijel do Los Angeles, poznamenal si do deníčku: „Po příjezdu do tohoto podivného města, kde jsem vůbec nikoho neznal, jsem složil zkoušku v autoškole, koupil si auto, odjel do Las Vegas a vyhrál nějaké peníze, opatřil si ateliér a začal malovat. To všechno za jediný týden. A v duchu jsou si říkal: přesně takhle jsem si to představoval.“

Hockney, milovník a malíř moderní civilizace, současně obdivuje umění starých mistrů a strávil hodně času studiem techniky jejich obrazů. Na počátku jeho výzkumu byl v roce 1999 zážitek z výstavy portrétů Jeana Augusta Dominiqua Ingrese, představitele francouzského klasicismu.

„Fascinovalo mě,“ napsal Hockney, „že rysy mužů i žen byly zpodobeny s neopakovatelnou dokonalostí. Tahy tužkou byly naprosto přesné. Nikde žádná oprava. A přitom tyto portréty malíř kreslil zjevně velice rychle, bez dlouhé přípravy.“

Nakonec Hockney zjistil, že Ingres prostě dovedně pracoval s přístroji na principu camery obscury a že kresba vznikla tak, že promítaný obraz umělec jakoby „jen“ velmi dovedně obkreslil. Totéž zjistil Hockney u Hanse Holbeina, Leonarda da Vinciho, Albrechta Dürera, Caravaggia, Petra Paula Rubense nebo Jana Vermeera.

Výsledkem jeho bádání byla úžasná kniha, poprvé publikovaná v New Yorku v roce 2001, která se záhy dočkala i českého překladu s názvem Tajemství starých mistrů (Slovart 2003). Hockney vše prakticky ověřoval ve svém ateliéru a při tom objevil, že camera obscura kreslení neusnadňuje, jak by si člověk na první pohled představoval, ale poskytuje nový a velmi živý způsob pohledu na svět a jeho zobrazování. Ve Vídně najdeme kreslené portréty, které Hockney vytvořil stejnou technikou jako kdysi staří mistři.

Objev tajemství starých mistrů ho následně přivedl do podmanivé krajiny severní Anglie, do lesů hrabství Yorkshiru, kde začal po jejich vzoru vnímat přírodu, ale s pomocí nejnovější optické techniky. Kresby a skici si dělal dokonce pomocí iPadu!

Výsledný obraz krajiny skládal z různých digitálních záběrů. Na kapotě terénního auta měl nainstalováno zvláštní lešení a na něm zavěšeno devět fotoaparátů, jejichž „pohled“ na okolní realitu výtvarník sledoval ze sedačky auta pomocí počítače. Takto projížděl krajinou, až ho prostě zaujala jistá kompozice přírodní scenérie a tam vše pomocí fotoaparátů nasnímal.

Jeho práce je na výstavě ve Vídní dokumentována na obrovském panelu rozděleném na několik desítek obrazovek, kde se vzájemně „potkávají“ Hockneyho různé fotografie stejné krajiny. Trochu jiná poloha každého z fotoaparátů vytvořila jinou perspektivu, a celek tak má i zvláštní disproporce, což se stalo pro malíře velmi inspirativním.

Vše sice vypadá na první pohled jednoduše, dokonce až primitivně, ale konečný obraz je stejně komplikovaný jako rané kubistické krajiny Georgese Braquea a Pabla Picassa, které radikálně zrušily tradiční renesanční perspektivu.

„Optické přístroje samy umělecký výraz nevytvářejí, to skutečně dovede jen ruka umělce a vyžaduje to značnou dovednost.“ – tak komentoval David Hockney své objevy a platí to i pro jeho vlastní krajinářskou a figurální tvorbu.

Zvláštní je, že se tento nový způsob malování pomocí digitálních kamer svou naivitou nejvíce podobá českému Josefu Ladovi, který si o takové dokonalé optické technice mohl nechat jen zdát. Výstava ve Vídni byla připravená ve spolupráci se slavnou londýnskou galerií Tate a je velkým zážitkem pro všechny zájemce o současné malířství.

Peter Kováč

 

Internet:

https://www.kunstforumwien.at/de/ausstellungen/hauptausstellungen/319/david-hockney-insights

 

 


Copyright (c) 2008 stavitele-katedral.cz | Tisk | Kontakty | XHTML 1.0 Strict | TOPlistStatistiky toplist | Zpět nahoru